"האיש ממאדים"

שנת 2016 תהיה ללא ספק שנה מעניינת במחקר האַסטרוֹנוֹמיה. מידע חדש, תצלומים מַרהיבים מעולמות רחוקים ומדענים שיצליחו להבין לראשונה תופעות טבע. אולם שנת 2016 היא גם שנת מותו של דיוויד בואי, אגדת הרוק. בדרך כלל במדור אסטרונומיה איננו עוסקים במוזיקאים, אלא שהפעם מדובר במוזיקאי שנושאים כמו החלל החיצוֹן, מסעות בחלל, האפשרות לחיים מחוץ לכדור הארץ ולקיומם של חוצנים, היו חלק נכבד וחשוב בשירים שהִשאיר. אמנם דיוויד בואי לא היה האמן היחיד שהתייחס בשיריו אל החלל, אל גרַּמֵי שמים ואל הקשר של האדם אֲליֵהם, אולם הוא הִצליח לתאר בשיריו חוויות אוֹתֶנטיוֹת ממש כאילו היה שם בעצמו.

מרכז הפיקוח למייג'ור טום

דיוויד בואי נולד ב־ 8 בינָוּאר  1947 בשם דיוויד רוֹבֵּרְט ג'וֹנסְ למשפחה קשת יום מלוֹנדוֹן, ובהיותו בן 19 שינה את שם משפחתו לבואי בתקווה ששמו החדש יסייע לו בקריירה. בסוף שנות ה־ 60 של המאה הקודמת ניסה בואי הצעיר את כוחו בתחומים מגוונים, ובהם שירה, ריקוד, פַּנטוֹמימה, תֵּאטרון וקולנוע. אלבומו הראשון זכה להצלחה מוגבלת.

היפּוּך הכּיוון הִגיע בשנת 1969, שאז הוציא בואי את אלבומו השני, ובייחוד את שיר הנושא מתוכו – "תעלוּמה בחלל ("Space Oddity" ). את הרעיון לשיר קיבל בואי לאחר שראה במגזין האמריקאי  "טַיים " את התמונה הראשונה של כדור הארץ שצולמה מהירח. הוא הושפע גם מהספר של אַרתוּר סִי קְלאַרְק ומהסרט של סְטֶנליִ קוּבּרִיק "2001: אודיסֵאָה בחלל", שיצא לאֶקרנים שנה קודם לכן.

השיר מספר את סיפורו של מייג'וֹר טוֹם, אַסטרוֹנאוּט שאבד בחלל ומחליף מילים אחרונות עם מרכז הפּיקוּחַ בכדור הארץ. השיר עסק בנושא שהיה במרכז הכותרות באותה תקופה ושוחרר בתִזמון בלתי רגיל, ימים אחדים לפני נחיתת האדם הראשון על הירח ביולי 1969. השיר עורר התרגשות עצומה בקרב קהל המאזינים והיה במהירוּת ללהיט. בואי טען שמועד פרסום השיר לא נקבּע לפי תאריך הנחיתה על הירח והסִביר שהשיר הוא סיפורו של אדם שמימֵש את חלומו ובדרך לשם איבד קשר עם כל מה שהיה חשוב ויקר לו לפני כן.

בשנת 2013 , כמה ימים לפני חזרתו של האסטרונאוט הקנדי כרְּיס הדְפילדְ לכדור הארץ מתחנת החלל הבין־לאומית, הוא פרסם גרסת כיסוי לשיר Space Oddity. הדפילד שינה בגרסתו כמה ממילותיו המקוריות של בואי כדי שהעלילה תתקיים בתחנת החלל והסוף יהיה טוב (להבדיל מהגרסה המקורית). לקְליפּ של גרסה זוֹ, שצולם כולו בחלל, יש בזמן כתיבת שורות אלו יותר מ־ 30 מיליון צפיות, יותר מאשר לקליפ המקורי של דיוויד בואי. לאחר פטירתו של בואי בחודש ינואר השנה הוסיף הדפילד הקדשה לבואי: "נוח על משכבך בשלום, איש הכוכבים" (Rest in peace, Starman).

העכבישים ממאדים

בשנות הקריירה העשירה של בואי הוא הוציא אלבומים רבים, ובהם גם שירים שעסקו בחלל או לפחות נשאו שמות שמזכירים אותו כמו "חיים על מאדים", "האיש שמכר את העולם" ועוד. האלבום שזיכה את בואי בשם "איש המאדים", והוא גם זה שהֵביא לפריצתו הגדולה של בואי ככוכב רוֹק בקנה מידה עולמי, "עלייתם ונפילתם של זיגי אבק כוכבים והעכבישים ממאדים". האלבום מספר את סיפורו של חוצן ממאדים בשם זיגי אבק כוכבים, כוכב הרוק האוּלטימָטיבי, שמבקר בכדור הארץ לאחר שבני האדם מִתבשׂרים כי כוכב הלכת שהם חיים עליו יוּשמד בתוך חמש שנים. זיגי מַגיע כדי לשחרר את בני האדם מהשׁעמום שלהם באמצעות מוזיקת הרוק'נרוֹל.

השיא הגִיע בהופעות של בואי כאשר הוא נכנס לדמותו הבדִּיונית של זיגי אבק כוכבים, בשֵער אדום בּוהק, בבגדים ראוותניים ובאיפור כבד ששינה לחלוטין את זהותו המקורית. מסע ההופעות זכה לשבחים רבים בזכות שילוב המוזיקה של בואי עם תלבושות שׁערוּרייתיוּת, תפאורות בּיזרָיוֹת ותֵאטרליוֹת מוּחצנֶת. בואי טען שבאותה תקופה החל לסבּול מבּלבּול בין זהוּתוֹ האישית לזהותו של זיגי, ולכן החליט בשנת 1973 שזוֹ תהיה ההופעה האחרונה של "העכבישים ממאדים".

איש כוכבים ממתין בשמים

אף שהקַריירה של בואי הייתה עשירה ועסקה בנושאים רבים ומגוונים, השנים שעסק בחלל היו כה מכריעות עד שגם עשרות שנים מאוחר יותר נחשב בואי מזוהה עם נושא החלל, קרוב לוודאי שיותר מכל זמר אחר.

בשיר "איש כוכבים" (Starman) כתב בואי "ישנו איש כוכבים ממתין בשמים, הוא רוצה לבוא ולפגוש אותנו". דיוויד בואי, שנפטר השנה, יומיים לאחר יום הולדתו ה־ 69 ויומיים לאחר שהוציא את אלבומו האחרון "כוכב שחור" לא יזכה לדעת אם יש חוצנים או לראות מושבות אנושיות בחלל, אולם יצירתו הנפלאה תישאר אִתנו לעד.

אהבת?
שתף עם חבריך